21 nov. 2012

Omvänd Kulturchock!!

Hej igen,

Nu är jag själv tillbaka på skolan utan min fantastiska volontärkollega Sofie. Inte för att jag känner mig ensam precis. Det är nog svårt att göra det här. Dessutom fick jag snabb-besök av två svenska lärare (obs, de var svenska lärare inte svenskalärare…) på väg upp till bergen i Vellimalai som volontärer. För att göra reklam för lite andra volontärprojekt inom Intact och Intacts Vänner så söker de nämligen volontärer som ”Engelska Lärare” till skolan i Vellimalai. Tanken är att volontärerna ska upprätthålla lärarnas engelska kunskaper så att de i sin tur kan lära barnen engelska. Låter det intressant?? Gå in och kolla på Intact Vänners hemsida!


Light House Beach - Kovalam
Och så hittade jag en strand bara så där...
Nå, det var en liten parentes… Jag tänkte berätta om resan till väst som jag gjorde med Sofie, i dubbel bemärkelse. Vi har ju tidigare åkt nordost när vi haft lov från skolan till Chennai, Pondicherry osv. Men nu var ju Sofies volontärperiod avslutad för denna gång och innan hon lämnar Indien ska hon turista lite mer. Jag följde med henne på första delen av resan till Kovalam som ligger väldigt långt söderut i Kerala. Och det var en omvänd kulturchock som hette duga! För det första alla dessa vita människor; européer, ryssar mfl, och sedan – de går i bikini allihopa! (Ja, allihop var kanske en överdrift) och för det andra bara västerländska restauranger. Förvisso serverar de ju indisk mat också, men de flesta har sånt som Pasta Bolognese och Pizza Vesuvio på menyn.

Vi har levt isolerade från västerländska influenser och med relativt strikt klädkod – byxor/kjol som går över knäna och inga ärmlösa tröjor– i flera månader. Trichy är verkligen inte någon stad som turister flockas kring. Här finns det genuina Indien, knappt några vita människor alls – bara enstaka volontärer från Intact Special School – och inte ett McDonalds eller Burger King så långt ögat når. Maten på restaurangerna är enbart indisk och för det mesta är veg, chicken, mutton (får/lamm) eller fish det enda man kan uttyda av menyn, sen om det är en gryta eller jätte starkt eller ena eller andra kryddningen får man gissa och fråga sig till – eller bara chansa. Och det är det som jag tycker är så fantastiskt med att vara här. Vi som volontärer får verkligen en inblick i hur indierna lever och hur livet är på den indiska landsbygden. 


Light House Beach - Kovalam
Men Kovalam då – paradiset på jorden? Ja, i alla fall ligger det högt upp på listan, eller som deras slogan säger: Kerala – God’s own Country. Även om vi tyckte det var mycket västerländska influenser så tittar man lite djupare är det en fantastisk blandning. På samma strand som turisterna har sina solstolar så drar fiskarna upp sina fiskebåtar när det varit ute och fått in ”catch of the day” som vi senare köper på restaurangen. 
 
Så här glada blir man när man varit volontär på INTACT

 Vi fick några fantastiska dagar (Sofie är just nu kvar i Kerala och fortsätter ha det lika fantastiskt) på stranden, trevliga restaurangbesök och jag hittade ett väldigt mysigt yogaställe som jag bestämt mig för att åka tillbaka till.


Sammanfattningsvis kan jag verkligen rekommendera er att åka till Indien på semester! Om ni nu mot förmodan inte vill åka hit och volontärarbete. En sandstrand i Kerala eller Goa är perfekt att börja med, framför allt om man bara är lite lagom nyfiken på Indien, så är detta verkligen Indien Extra Light.

Ha det så bra i november rusket nu så hörs vi snart igen

//Fia

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Instruktioner till er som funderar på att åka som turister till Indien... Den fanns på German Bakery =)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar